Het proces kan altijd beter!

Een organisatie staat bol van de processen. Deze zijn vaak gewoon 'zo' ontstaan. "We doen het al jaren op deze manier en eigenlijk loopt het wel prima", is een veel gehoorde uitspraak. Maar is dat ook echt het geval? Loopt het allemaal prima? Is ieder proces perfect? Geen onnodige uren, geen faalkosten, altijd topkwaliteit en ook de levertijd is exact volgens afspraak? Stel je jezelf wel eens die vraag? En draagt iedere processtap bij aan het eindresultaat? Zijn er geen overbodige stappen? Het proces is 100% beheersbaar?

 

Wij denken eigenlijk van niet! En eigenlijk weten we het wel zeker. Iedere organisatie heeft in processen te maken met 'misstappen'. En dat is eigenlijk ook logisch. Er zijn immers vaak meerdere mensen en systemen mee gemoeid en niet iedere stap is even helder of de verantwoordelijkheden zijn niet altijd duidelijk. En dan is er ook nog de interne communicatie die wel eens te wensen overlaat. En soms onder druk worden er ineens stappen overgeslagen. Het is allemaal niet erg zolang er geen grote risico's gelopen worden. Maar toch is het fijn als je kunt constateren dat processen lopen zoals je wil en zoals van jouw organisatie wordt verwacht.

De aanleiding voor procesoptimalisatie kan divers zijn. Misschien moet je noodgedwongen bezuinigen en efficiencyvoordelen realiseren. Er moet efficiënter gewerkt worden om concurrerend te blijven. De markt verandert en eist dat je als organisatie meebeweegt. Nieuwe technologische mogelijkheden wil je integreren in het interne proces. Hoe dan ook, als je de interne processen wil verbeteren of optimaliseren zul je het moeten agenderen. Wacht niet totdat het te laat is. "Je moet het dak vernieuwen als de zon schijnt". Het kan geen kwaad een plan te maken waarbij je eens in de zoveel tijd een aantal kritische processen in je organisatie eens tegen het licht houdt. Dat doe je immers ook met je onderhoud, toch?

 

Wil je eens dat we met je meekijken? Neem dan contact op voor een vrijblijvende afspraak.


Referenties