Werken ze wel of werken ze niet, dat is eigenlijk de vraag als het gaat over goede voornemens in het nieuwe jaar.
Uit onderzoek blijkt dat slechts 8-12% in staat is om goede voornemens daadwerkelijk vol te houden. Dat is toch wel heel weinig. Al na 2 weken gaat een groot deel van de nieuwjaarsdoelen al de deur uit. Als jij voornemens na 14 januari wel volhoud, dan zit je dus al boven het gemiddelde.
De motivatie voor lange termijn is dus lastig. Dit komt omdat voornemens vaak te ambitieus en niet specifiek zijn. We willen vaak van 1 naar 100 en dat binnen een paar weken! Zo werkt het helaas niet. Niet persoonlijk en ook niet in je zakelijke rol. En misschien werken dingen ook wel anders voor jou? We geven je een paar tips om je zakelijke voornemens dit jaar wel vol te houden .
1. Maak het deel van je dagelijkse routine
Als je gewoonten langdurig wil veranderen, maak ze dan onderdeel van je dagelijkse routine. Bijvoorbeeld, je bent leidinggevende en je voornemen is dat je jezelf meer wil laten zien op de werkvloer? Nu kun je zeggen “ik ga dagelijks een rondje over de afdeling doen” maar al snel zullen andere ‘dringende’ zaken roet in het eten gooien en wordt het dagelijks rondje uitgesteld en afgesteld. Om je doel te behalen plan je in je agenda twee vaste haalbare momenten in de week in, bijvoorbeeld in de ochtend, dat je een rondje over de werkvloer doet. Werken jouw medewerkers veel op locatie dan plan je periodiek een blok in voor lokatiebezoek. Geef je assistent en/of collega’s opdracht dat ze deze geblokte tijden niet mogen schrappen uit je agenda!
2. Deel je voornemens met anderen
Misschien hebben jouw collega’s wel hetzelfde gevoel als jij over hoe bepaalde zaken efficienter kunnen. Maak dan samen het voornemen waar! Zo is het niet alleen jouw doel maar van jullie samen. Wil je bijvoorbeeld dat jullie overleg korter duurt en meer to the point is? Bedenk hoe je dat gaat doen, bespreek het samen met je team en bespreek ook gelijk dat iedere deelnemer ‘in mag grijpen’ als het mis dreigt te gaan. Zo zorg je samen dat jullie dit voornemen volhouden en dat het een automatisme wordt.
3. Niet alles tegelijk nastreven
Het is al lastig genoeg om één voornemen vol te houden, laat staan vijf tegelijk. Hier gaat het vaak ook mis bij de goede voornemens; we maken er veel te veel. Daarom kan het helpen om de focus op één voornemen te leggen. Dus niet effectiever vergaderen, projecten bezoeken, nieuw systeem implementeren, procesoptimalisatie, brandingscampagne invoeren, omzet verdubbelen, samenwerking in het team bevorderen, betere leidinggevende zijn, empathie tonen naar je medewerkers, werkdruk team verlichten, werk-privebalans veranderen, etc etc. Maar start met 1 of 2 voornemens en als je die hebt gerealiseerd ga je door naar de volgende. Doelen kun je het hele jaar stellen en zijn niet gebonden aan het nieuwe jaar!
4. Durf nee te zeggen
Wie goede voornemens wil bereiken, moet NEE kunnen zeggen. Vermijd situaties en prikkels die je afleiden van je voornemens. Je moet in staat zijn om NEE te zeggen tegen alles, maar dan ook alles, wat jou afhoudt van de acties en het bijbehorende nieuwe gedrag dat je nodig hebt om je doelen te bereiken. Om die stappen te zetten die jij wil zetten.
5. Laat je niet van de wijs brengen
Dit is misschien wel het allerbelangrijkste: laat je niet van de wijs brengen! Stel je bent in praktische zin voorbereid om je voornemen te realiseren. Je hebt actiepunten geformuleerd, alles besproken met je collega’s en je wilt aan de slag. En toch komt het er niet van. Je zet wel een paar stappen maar stopt net zo snel weer. Je twijfelt aan jezelf en je doelen, je agenda loopt vol met afspraken die niets te maken hebben met je doelen en je doet niet wat je je voorgenomen had.Langzaamaan verdwijnen je goede voornemens als sneeuw voor de zon. En nu? Gewoon opnieuw beginnen! Laat een tegenslag je niet van de wijs brengen. Een nieuwe kans om in de categorie terecht te komen van die mensen die het wel lukt ;).
Jezelf goed kennen is een must voor goed leiderschap. Meer weten?
Reactie schrijven