Klant in beeld – Stichting Serviceflats Goes

Maak kennis met onze klanten! In de rubriek ‘klant in beeld’ stellen zij zich graag aan u voor. Lees hier het verhaal van Ronald Luiten, directeur-bestuurder van serviceflats De Horst en De Schakel in Goes.

 

Aan de oostkant van Goes liggen op vijf minuten rijden van elkaar twee serviceflats: De Horst en De Schakel. Samen vormen zij Stichting Serviceflats Zeeland. Sinds een aantal jaar helpt Janse & Janse de medewerkers van de stichting de blik te richten op de toekomst en te investeren in zichzelf. Directeur-bestuurder Ronald Luiten vertelt eerst meer over de twee locaties en de service die ze bieden: “We hebben drie gebouwen met appartementen: 78 in De Schakel, daarnaast nog 15 in De Schalm en in De Horst zijn er 125. Ik startte hier in 2016 als zzp’er en heb een plan van aanpak geschreven voor een nieuwe structuur. De toenmalige Raad van Toezicht vroeg mij die plannen ook uit te voeren.”

 

“Eerst zijn we flink gaan investeren in het isoleren en renoveren van de gebouwen. Dat was hard nodig. Op dit moment moderniseren we de gemeenschappelijke ruimten, zoals de entree, de serre en recreatieruimte. We bieden hier veel service: er zit van acht tot acht iemand achter de receptie, je kunt een technisch medewerker inschakelen voor klusjes en er is hier onder andere een kapper, pedicure en klein winkeltje. Op beide locaties werken zo’n twaalf medewerkers. Voor hen staat het woonplezier van onze bewoners centraal.”

 

DISC, POP en teamdagen

“In al die jaren is er nooit aandacht geweest voor de ontwikkeling van personeel”, vervolgt Ronald. “We hebben daarom in 2020 Janse & Janse ingeschakeld. Ze zijn gestart met een DISC, Denkstijlen en Drijfveren analyse en een Persoonlijk Ontwikkel Plan (POP) voor de beide locatiemanagers. Het jaar erop was een DISC-teamdag voor de medewerkers van beide locaties. Zo kreeg iedereen meer inzicht in zichzelf, hun collega’s en tips voor hun ontwikkeling. Dankzij de SLIM-subsidieregeling kwam daar in 2022 een vervolg op. Deze subsidieregeling bood ons de kans om een ontwikkelplan te maken voor beide locaties. Een concreet plan voor de ontwikkeling van onze organisatie en medewerkers. Eén van de activiteiten om tot het plan te komen, was een medewerkersonderzoek. In plaats van een enquête, heeft Janse & Janse alle medewerkers geïnterviewd. Ook zijn we onder hun leiding in gesprek gegaan over de bewoner van de toekomst: wat zal er veranderen en wat heb jij dan nodig om je werk goed te kunnen doen?”

 

Ronald is blij dat Janse & Janse het hele traject faciliteert. “Vreemde ogen ‘dwingen.” Edwin nam bijvoorbeeld de interviews af – dan krijg je toch andere antwoorden dan als de locatiemanager dat doet. Dit voorjaar krijgen de medewerkers te horen wat hun POP wordt. Waarschijnlijk ligt daarbij de nadruk op bijvoorbeeld gespreks- en digi-vaardigheid.” Of Ronald tevreden is met het resultaat tot nu toe? “Zeker weten. Sterker nog, er is meer uitgekomen dan ik vooraf had verwacht. Medewerkers waren heel open over hun wensen en het gaf ons ook nieuwe inzichten: kijk naar ieders talenten en toon meer interesse in de mens achter de medewerker.”

 

Resultaat staat centraal

Voor Ronald is de samenwerking met Janse & Janse enorm van toegevoegde waarde. “Het is een betrokken team dat elkaar goed aanvult, hard werkt en humor heeft. Hun aanpak is dynamisch: ze zoeken alternatieven tot het gewenste eindresultaat is behaald. Daardoor maken ze echt iets los bij de medewerkers. En ze komen al hun afspraken na. Nu maar hopen dat de medewerkers enthousiast aan de slag gaan met hun POP’s, zodat iedereen straks klaar is voor de toekomst!”

Ronald Luiten