Klant in beeld – 10uur

Maak kennis met onze klanten! In de rubriek ‘klant in beeld’ stellen zij zich graag aan u voor. Lees hier het interview met Niels Damen, operationeel directeur van reclamebureau 10uur uit Zierikzee.

 

“Je start met z’n tweeën een bureau en twintig jaar later werken er ruim twintig mensen.” Dat is kort samengevat de geschiedenis van reclamebureau 10uur. Indertijd begonnen Niels Damen en Arnoud Slagter aan hun missie: bedrijven helpen met hun rebranding of het in de markt zetten van een campagne. Het bedrijf groeide gestaag en iedereen was druk met het bedienen van z’n eigen klanten. Een paar jaar terug besloten Niels en Arnoud met projectteams te gaan werken: een vast team per klant. Maar na een aantal personeelswisselingen vroegen ze zich af: is de samenstelling van die teams wel optimaal? Hoe zou het werkproces beter kunnen en welke stappen kunnen we als 10uur zetten op weg naar de toekomst?

 

Teams onder de loep

“Met die vragen klopten we bij Janse & Janse aan”, blikt Niels terug. “Eerst hebben ze met alle medewerkers een persoonlijk gesprek gevoerd. Aanvullend is met de DISC-methode gekeken welke persoonlijkheden en kwaliteiten in elk team vertegenwoordigd waren – daar rolde een analyse uit per team. Zo ontdekten we dat sommige teams in de loop der jaren qua samenstelling uit balans waren geraakt. Dat vermoedden we al, maar deze analyse maakte dat echt zichtbaar. We hebben daarna daadwerkelijk collega’s van team laten wisselen.”

 

Het werkproces was het tweede aandachtspunt tijdens dit traject. Niels: “Wat daarbij enorm hielp, was de’ frisse blik van buiten’ van Janse & Janse. We ontdekten dat ieder team zo z’n eigen werkwijze had. Op zich niet erg, maar we zijn met de vraag aan de slag gegaan: hoe moet het eigenlijk idealiter? Welke taken liggen er, wie is waarvoor verantwoordelijk en spreken we precies dezelfde taal? Deze discussie voerden we op hoofdlijnen. Daardoor werd heel helder hoe we het werkproces optimaal kunnen inrichten. Daarnaast hebben we per team ontwikkelpunten geformuleerd.”

 

Slimmer uren per project bijhouden

Tot slot werd de toekomst van 10uur onder de loep genomen. “Daar hebben we onszelf diverse vragen gesteld”, vervolgt Niels. “Voor wat voor klanten willen we het liefst werken en hoe kunnen we beter inschatten hoeveel tijd een opdracht daadwerkelijk kost? Op advies van Janse & Janse zijn we op een andere manier de uren bij gaan houden. Ook trekken we eerder aan de bel als meerwerk buiten de offerte valt. Met als uitgangspunt: een klantgerichte organisatie, waarbij we de productiviteit van onze teams borgen. En we hebben een extra team gecreëerd: het bedrijfsbureau. Dat is bedoeld om de projectteams te ontlasten. Zij behandelen supportvragen, regelen drukwerk, doen media-inkoop en richten zich op relatiebeheer. Zo’n extra team waren we zelf nooit opgekomen – een goed idee van Janse & Janse!”

 

Niels benadrukt dat de subsidie die Janse & Janse voor dit traject kon aanvragen, de SLIM-subsidie, heel welkom was. “Het is immers een flinke investering. Niet alleen financieel, maar ook in uren. Al is het na twintig jaar natuurlijk heel belangrijk eens grondig en inhoudelijk naar je onderneming te kijken. Janse & Janse heeft het hele proces deskundig en op een heel persoonlijke manier begeleid. Je merkt dat ze erg ervaren zijn en onafhankelijk advies geven. De voorstellen die zij deden, hebben we doorgevoerd en die blijken in de praktijk goed te werken. Met deze uitkomsten zijn we enorm blij!”

Niels Damen en Arnoud Slagter

DISC in uitvoering.