Klant in beeld – Yerseke Engine Services

Maak kennis met onze klanten! In de rubriek ‘klant in beeld’ stellen zij zich graag aan u voor. Lees hier het verhaal van Ida de Braal, die samen met haar man Jan oprichter en eigenaar is van Yerseke Engine Services.

 

Vanuit een boerenschuur, zonder wc en stromend water, startten Jan en Ida de Braal in 1991 hun bedrijf. “Jan had ervaring met het technisch onderhoud van Caterpillar-motoren”, blikt Ida terug. “Hij werd gebeld door een ondernemer die problemen had met zijn motor. Kun jij hem voor me repareren? Zo is het begonnen. Dankzij mond tot mond-reclame kregen we steeds meer klanten. Jan deed de techniek, ik de administratie. We zijn gespecialiseerd in het repareren, onderhouden en reviseren van Caterpillar- en John Deere-motoren. Inmiddels zijn we actief in Antwerpen en Roemenië en hebben we ruim honderd medewerkers in vaste dienst. Ook twee van onze drie zonen zitten in de zaak. In 2014 hebben we nog een onderneming in Krabbendijke overgenomen die onderdelen maakt voor de scheepvaart.”

 

Behoefte aan structuur

De stormachtige groei van het bedrijf maakte dat Ida weleens het gevoel had dat de zaak organisatorisch niet goed op de rit stond. “Wat is eigenlijk onze structuur, wie is waarvoor verantwoordelijk en hoe kunnen we de zaak verantwoord verder ontwikkelen? Over dat soort kwesties wilde ik weleens advies, liefst van iemand die met een frisse blik naar ons bedrijf kon kijken. Via een netwerkclub kende ik Scarlett Kwekkeboom – daarom kozen we voor Janse & Janse. Tijdens diverse sessies, gewoon bij ons thuis aan de keukentafel, zijn we gaan praten: wat gaat goed, wat kan beter en wat zijn ieders taken en verantwoordelijkheden? Maar ook zaken als innovatie kwamen aan bod. Daarnaast was voor Jan en mij dit traject belangrijk omdat we op enig moment, als de tijd daar rijp voor is, de zaak willen overdragen aan de volgende generatie. Dan moet de organisatie staan als een huis.”

 

Praktische kennis en ervaring

Het viel Ida op dat tijdens het hele proces steeds kritisch werd doorgevraagd. “Bij ieder onderwerp gingen we de diepte in en ook gevoelige kwesties werden behandeld. Je merkt dat er bij het team van Janse & Janse een berg ervaring is: echt mensen uit de praktijk, die goed luisteren en zo steeds de essentie eruit pikken. Uiteindelijk zijn we gekomen tot een nieuwe missie en visie, een duidelijke bedrijfsstrategie en een heldere structuur van onze organisatie. Voor een aantal functies zoeken we nu nog geschikte medewerkers en ook daar denkt Janse & Janse over mee. Daarnaast hebben ze een telefoontraining voor onze medewerkers georganiseerd, want er wordt hier ontzettend veel gebeld. Dat is zo goed bevallen, dat we onze medewerkers in de toekomst nog meer trainingen willen aanbieden.”

 

Waardevol proces

Of Ida met een goed gevoel op het hele traject terugkijkt? “Hadden we het maar eerder gedaan! Het was echt een heel waardevol proces, waardoor we nieuwe inzichten hebben gekregen. En we zijn blij met de resultaten. We hebben nu een stevige basis gelegd voor de toekomst. Van hieruit kunnen we de onderneming verder ontwikkelen, want er is altijd genoeg werk aan de winkel. Maar ik weet zeker dat we – als het nodig is – daar Janse & Janse weer voor zullen inschakelen.”

Ida de Braal