Klant in beeld – Omnium sport & reactie

Maak kennis met onze klanten! In de rubriek ‘klant in beeld’ stellen zij zich graag aan u voor. Lees hier het verhaal van Bart van den Heuvel, directeur van Omnium sport & recreatie in Goes.

 

Toen Bart van den Heuvel in 2016 in dienst kwam bij Omnium, ging hij eerst aan de slag op de marketingafdeling en werd een klein jaar later directeur. “Het sport- en recreatiecentrum stond er in die tijd niet zo goed voor”, blikt Bart terug. “Met name het Tropisch Bos liep minder goed dan verwacht. Bovendien was dat allemaal gefinancierd met geleend geld, dat onmogelijk afgelost kon worden vanuit de exploitatie. Mede daardoor stond ook de relatie met de gemeente, onze aandeelhouder, onder druk. Daarom werd mijn opdracht: de exploitatie rond krijgen en financieel gezond worden. Eind 2021 kocht de gemeente het vastgoed terug, zijn wij gaan huren en hebben duidelijke prestatieafspraken gemaakt. Alle aandacht was jarenlang uitgegaan naar de externe stakeholders. Daarom was het hoog tijd met de interne organisatie aan de slag te gaan.”

 

Herijkingsproces

“We wilden weer een duidelijke missie en visie”, vervolgt Bart. “Wat willen we bereiken en wat betekent dat voor onze mensen? Bij dat herijkingsproces heb ik de hulp van Janse & Janse ingeschakeld. We kozen bewust voor een Zeeuwse organisatie waarover ik van anderen goede verhalen had gehoord. We zijn onder hun leiding een cultuurveranderingstraject gestart. Eerst is van elke medewerker een disc-analyse gemaakt. Zo kregen we een goed beeld van ieders kwaliteiten en werkstijl. Vervolgens is een strategisch opleidings- en ontwikkelplan gemaakt. Daarvoor heeft Janse & Janse voor ons Slim-subsidie aangevraagd – een steuntje in de rug voor organisaties die willen investeren in de ontwikkeling van hun medewerkers.”

 

Hoe komen we in beweging?

Ook kwam er een enquête over de scholingsbehoefte. “Daaruit bleek dat velen het erg nuttig vonden voor de collega’s, maar het voor zichzelf niet echt zinvol vonden. We zijn toen met de medewerkers individueel en in teamverband om de tafel gaan zitten: wat is er nodig om jezelf en het team te ontwikkelen en hoe gaan we als organisatie in beweging komen? Janse & Janse was daarbij aanwezig en zelf kreeg ik ook feedback en tips: geef soms wat meer ruimte of kies een iets andere insteek. Heel leerzaam!”

 

Het valt Bart op dat sinds deze sessie de samenwerking onderling en tussen de verschillende teams al verbeterd is. “Wat ik echt nog wil bereiken is een meer pro-actieve werkhouding: vraag naar informatie in plaats van te wachten tot je het krijgt en draag zelf een oplossing aan als er zich een probleem voordoet. Toon wat meer initiatief en communiceer helder met elkaar. De opleidingen die we dit najaar starten, zullen dus vooral gericht zijn op algemene vaardigheden. Want vakinhoudelijk zit het wel goed.”

 

Veel ervaring en brede oriëntatie

Voor Bart was de rol van Janse & Janse in meerdere opzichten van toegevoegde waarde. “Ze hebben duidelijk veel ervaring met dit soort trajecten en kwamen met aansprekende voorbeelden vanuit andere Zeeuwse bedrijven. Dat je samen optrekt, was voor mij ook een stok achter de deur om door te pakken: je werkt steeds van afspraak naar afspraak, wat je dwingt om zelf ook vaart te maken. Al merk ik wel dat hun agenda snel volstroomt – het is zaak om goed vooruit te plannen. De samenwerking met Janse & Janse heb ik als bijzonder prettig ervaren. Ze zijn direct en dat heb ik ook wel nodig. Ze zijn klantvriendelijk en breed georiënteerd. Ik zou meer bedrijven zo’n traject gunnen. Het is zo belangrijk tijd te nemen voor je interne organisatie en de manier waarop je met elkaar samenwerkt. Zo’n traject is soms confronterend, maar het levert ook heel veel op. Niet alleen voor je eigen medewerkers, maar uiteindelijk ook voor onze klanten – daar doen we het allemaal voor!”