Klant in beeld – Lievens

Maak kennis met onze klanten! In de rubriek ‘klant in beeld’ stellen zij zich graag aan u voor. Lees hier het verhaal van Cora Zaaijer, mede-eigenaar van Lievens – communicatieadviesbureau voor strategie, omgevingscommunicatie, participatie en verandermanagement uit Middelburg.

 

Tijd voor verandering

In 2011 zetten Cora Zaaijer en haar collega’s Isabelle Leenhouwers en Mirjam de Jong een bijzondere stap: zij namen samen Lievens Communicatie over van oprichter Jan Lievens. “Na negen jaar was het tijd om onze organisatie weer eens goed onder de loep te nemen”, vertelt Cora. “We waren al een aantal organisatieontwikkelingen gestart, maar hadden behoefte aan focus. Zeker omdat we gaandeweg zelf als organisatie en adviseurs een ontwikkeling doorgemaakt hadden. Ook kregen we andere vragen uit de markt waarop we wilden anticiperen.”

 

Bedrijfsvoering doorlichten

Het driekoppige managementteam schakelde Janse & Janse in voor een strategisch verandertraject. “In vijf sessies zijn we met Scarlett aan de slag gegaan. Aan de hand van negen onderwerpen hebben we onze bedrijfsvoering tegen het licht gehouden, met vragen als: wie zijn onze klanten, hoe onderscheiden we ons in de markt en op wat voor manier leiden we onze organisatie? Tijdens dit hele traject was Scarlett confronterend op een prettige manier. Ze hield ons een spiegel voor, zette ons aan het denken en stelde steeds de juiste vragen. Daardoor kwamen zaken aan het licht die we ons niet gerealiseerd hadden of bevestigde ze juist vermoedens die we hadden.”

 

Durf te kiezen

Scarlett besteedde ook veel aandacht aan de zakelijke kant van Lievens. “Ze heeft ons geïntroduceerd bij een financieel adviseur, waardoor we nog eens kritisch naar ons verdienmodel gingen kijken. Want waardecreatie bleef tijdens het traject een terugkerend punt. Maar het belangrijkste vond ik de vraag: waar heb je als je werkt nou het meeste plezier in? Dat bleek al snel ‘strategie’ te zijn. Toen was het advies van Scarlett: als dat is wat je leuk vindt, durf daar dan ook voor te kiezen en wees niet bang andere dingen niet meer te doen.”

 

Investeren in het team

Niet alleen het managementteam ging met Janse & Janse een traject in, ook de medewerkers van Lievens. “We zijn tijdens een teamdag met de persoonlijkheidsstijlen van DISC aan de slag gegaan. Zo leerden we elkaar beter kennen en begrijpen. Dat beviel zo goed, dat we recent ook met onze sollicitanten de DISC-methode hebben gedaan.” Cora vertelt dat er bij Lievens nog meer veranderde: “Jaarlijkse beoordelingsgesprekken zijn vervangen door feedback vragen en medewerkers zijn nu zelf verantwoordelijk voor hun ontwikkeling. Daar hebben we flink in geïnvesteerd, steeds uitgaand van hun talenten, kennis en ervaring. De één ging zich verdiepen in zelfsturende organisaties, de ander in omgevingsmanagement. We zien dat zich dat nu al vertaalt in nieuwe opdrachten.”

 

Nuchtere aanpak en open sfeer

Dat Janse & Janse een lokale partij is, vond Cora een groot pluspunt. Of ze tevreden is met het behaalde resultaat? “Absoluut! Scarlett is in staat snel een vertrouwelijke band op te bouwen en een open sfeer te creëren. Haar aanpak is nuchter, coachend en als het nodig is, zet ze de boel op scherp. Daarmee dwingt ze je het beste uit jezelf te halen en wordt steeds scherper waarmee je je onderscheidt van anderen. Zo konden wij als team een nieuwe stip op de horizon zetten en onze medewerkers daarin meenemen.”

Lievens klant in beeld Janse & Janse

Isabelle Leenhouwers, Cora Zaaijer en Mirjam de Jong