Maak kennis met onze klanten! In de rubriek ‘klant in beeld’ stellen zij zich graag aan u voor. Lees hier het verhaal van Ilze Poppe, mede-eigenaar van Poppe Installatietechniek.
Al dertig jaar staat Poppe Installatietechniek in Zeeuws-Vlaanderen bekend als een betrouwbare partner voor alles wat met klimaat en duurzaamheid te maken heeft. Van verwarming en airco tot zonnepanelen en accu’s: het familiebedrijf combineert brede technische kennis met persoonlijke aandacht. Onder leiding van de tweede generatie, Stefan en Ilze Poppe, is het bedrijf uitgegroeid tot een organisatie met 68 medewerkers. De verhuizing naar een modern pand in Hulst in 2023 bood ruimte voor de volgende stap: de oprichting van de Poppe Academy.
Van visie naar praktijk
De arbeidsmarkt is krap, zeker voor technische beroepen. Poppe Installatietechniek wilde daar zelf iets aan doen. “We hadden altijd al aandacht voor opleiden, maar dat was versnipperd,” vertelt Ilze Poppe. “We wilden sneller mensen opleiden en ook ruimte bieden aan zij-instromers. Zo ontstond de Poppe Academy.”
Om de Poppe Academy echt goed van de grond te krijgen, kwam Janse & Janse in beeld. Ilze: “We leerden Carola van Klooster kennen en zij attendeerde ons op de mogelijkheden van de SLIM-subsidie. Daarmee wilden we onze opleidingsplannen concreter maken, maar ook de blik op de toekomst richten: hoe ziet leren er in 2035 uit binnen ons bedrijf?”
Bij het ontwikkelen van die toekomstvisie schoof ook Scarlett Kwekkeboom-Janse regelmatig aan. “Scarlett hielp ons out of the box te denken. Terwijl wij soms heel praktisch en haalbaar dachten, daagde zij ons uit om verder vooruit te kijken. Dat bracht echt nieuwe energie. Carola begeleidde het hele traject stap voor stap. Ze was het vaste aanspreekpunt en sparringpartner, zorgde dat de vaart erin bleef en bracht steeds nieuwe ideeën mee. Carola houdt ons scherp en zorgt ervoor dat het onderwerp hoog op de agenda blijft.”
Poppe Academy groeit
De samenwerking met Janse & Janse leidde tot een toekomstvisie voor 2035 én tot heel concrete acties. Met alle medewerkers werd een interactieve bijeenkomst georganiseerd om hun leerbehoeften in kaart te brengen. De uitkomsten zijn vertaald naar vier hoofdthema’s: technische kennis, communicatie, digitalisering en veiligheid.
Daaruit kwamen direct nieuwe kennissessies voort: van het inplakken van een dakdoorvoer tot een cursus gesprekstechnieken. “Het mooie is dat onze eigen medewerkers hun kennis delen. Een ervaren koelmonteur geeft bijvoorbeeld een basiscursus koeltechniek – die is inmiddels al vijf keer gegeven. Onze collega’s zijn er trots op dat ze hun vakmanschap mogen doorgeven,” aldus Ilze. “Ook borgen we de kennis door het lesmateriaal op te slaan op ons intranet en in de cloud.” Ilze is blij met de resultaten: “We hebben al een slager omgeschoold tot koelmonteur, maar ook een kok en iemand die werkte in de logistiek.”
Ook aan de zichtbaarheid van de Poppe Academy is gewerkt. In de kantine hangen nu de speerpunten uit de visie en zelfs bedrijfsauto’s en scooters dragen de Poppe Academy-uitstraling. “Het laat intern en extern zien dat we investeren in leren en ontwikkelen.”
Samen vooruit
Ilze kijkt met veel plezier terug op het traject. “Het team van Janse & Janse is toegankelijk, denkt proactief mee en ze weten te verbinden. Dankzij hen hebben we niet alleen een visie op papier, maar ook concrete stappen gezet. We zijn in beweging gebracht én gebleven.” Of ze Janse & Janse zou aanbevelen? “Zonder twijfel. Hun helicopterview en frisse blik helpen je echt om uit de waan van de dag te komen en de volgende stap te zetten.”