Klant in beeld – Bibliotheek Zeeuws-Vlaanderen

Maak kennis met onze klanten. Door middel van onze rubriek ‘klant in beeld’, stellen onze klanten zich aan u voor. In deze editie spraken wij met Rudi Crombeen, directeur van Bibliotheek Zeeuws-Vlaanderen.

 

 

Bibliotheek Zeeuws-Vlaanderen

In totaal heeft Bibliotheek Zeeuws-Vlaanderen 14 vestigingen binnen de gemeenten Terneuzen, Sluis en Hulst. In der loop der tijd is er veel veranderd voor bibliotheken en haar klanten. Vroeger ging men naar de “bieb” voor het lenen van boeken. Nu is de bibliotheek een bron van informatievoorziening, educatie, kunst & cultuur en ontmoetingen.

 

Bibliotheek Zeeuws-Vlaanderen streeft er naar om dichtbij te zijn. Daarom zijn een groot deel van de vestigingen in de afgelopen jaren verhuisd naar locaties in het pand van – of in de buurt van basisscholen. Op deze manier is de bibliotheek toegankelijker en kan het personeel van de bibliotheek ondersteuning bieden aan de docenten. Daarnaast onderneemt de bibliotheek diverse activiteiten voor het ontwikkelen van digitale vaardigheden en het bevorderen van geletterdheid. 12% van de bevolking in Nederland is nog steeds laag geletterd.

 

Rudi Crombeen

Rudi Crombeen startte in 2009 als directeur bij Bibliotheek Zeeuws-Vlaanderen. Daarvoor was hij werkzaam in het commerciële bedrijfsleven. Bij de start van zijn functie stond Rudi Crombeen direct voor een grote uitdaging, er was een groot financieel tekort en er moest bezuinigd worden. Ondanks deze bezuinigingen is de bibliotheek, zowel in omvang als in dienstverlening gegroeid.

 

Innovatie agenda

De 3 bibliotheken in Zeeland werken veel samen. Dit betreft Bibliotheek Zeeuws-Vlaanderen, Bibliotheek Oosterschelde en ZB|Planbureau en Bibliotheek van Zeeland. Deze samenwerking gaat verder dan het onderling uitlenen van boeken. De bibliotheken willen samen processen efficiënter maken zodat de klant hier profijt van heeft. Alle processen en acties voor deze samenwerking zijn geformuleerd in de innovatie agenda. Vervolgens zijn er diverse projecten gestart om de samenwerking te intensiveren.

 

Samenwerking met Janse & Janse

De innovatie agenda is een complex proces waarbij veel gevergd wordt van de diverse bibliotheken en de mensen die er werkzaam zijn. Een procesbegeleider van ‘buiten’ moest dit proces vlot trekken en daarvoor werd Janse & Janse ingeschakeld. Janse & Janse heeft 1 jaar na het opstellen van de innovatie agenda door middel van onder andere diverse werksessies geholpen structuur aan te brengen en de teams handvatten aangereikt om resultaatgericht aan de slag te gaan. De Zeeuwse Bibliotheken schakelden Janse & Janse onder andere in vanwege hun expertise, professionaliteit en het feit dat Janse & Janse een Zeeuws bureau is en daarom weet wat er in de provincie speelt.

 

“Ik ben erg tevreden over de samenwerking met Janse & Janse. Zij hebben zeker aan mijn verwachting voldaan. Het team is vertrouwd, maar Janse & Janse kan toch professionele afstand nemen tot het vraagstuk.”

 

Rudi Crombeen omschrijft Janse & Janse als professioneel, dichtbij en Janse & Janse heeft het vermogen om processen te reactiveren.